Povinné informace dle zákona č. 106/1999 Sb.
Informace podle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím
1. Oficiální název
Obec Hořiněves2. Důvod a způsob založení
Obec má dlouholetou tradici a její činnost se řídí zákonem č. 128/2000 Sb. o obcích, v plném znění. Obec byla zřízena ze zákona e. 367/1990 sb. o obcích (obecní zřízení) jako územně samosprávný orgán.Obec Hořiněves:
- je základním územním samosprávným společenstvím občanů a tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce
- je veřejnoprávní korporací, má vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu
- vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající
- pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů, při plnění svých úkolů, chrání též veřejný zájem, vyjádřený v zákonech a jiných právních předpisech Obec spravuje své záležitosti v samostatné působnosti. Přitom se řídí zákony a právními předpisy (obecně závaznými vyhláškami) vydanými na základě příslušných zákonů. Obec vykonává státní správu v rozsahu stanoveném zákony v přenesené působnosti. Přitom se řídí zákony, právními předpisy vydanými na základě zákonů, usneseními vlády a směrnicemi ústředních správních úřadů.
3. Organizační struktura
3.1 Obecní úřad
Starostka: Kuthanová JanaMístostarostka: Renata Festová
Předseda finančního výboru: Otakar Rejfek, členové: Josef Hušek, Ing. Matěj Pavlík
Předseda kontrolního výboru: Martin Snížek Dis, členové: Jana Fejková, Mgr. Hedvika Peremská
Zastupitel: Mgr. Michal Klapal
Administrativní pracovnice: Forstová Helena
Komunitní pracovnice, knihovnice, průvodkyně v Památníku V. Hanky: Radmila Kozáková
Řidič, údržbář: Zdeněk Levko
Zastupitel: Mgr. Michal Klapal
Administrativní pracovnice: Forstová Helena
Komunitní pracovnice, knihovnice, průvodkyně v Památníku V. Hanky: Radmila Kozáková
Řidič, údržbář: Zdeněk Levko
Topič: Jaroslav Jonáš
3.2 Příspěvkové organizace zřizované obcí
Základní škola a mateřská škola, Hořiněves4. Kontaktní spojení
4.1 Kontaktní poštovní adresa
Obec HořiněvesHořiněves čp. 73,
503 06 Hořiněves
4.2 Adresa úřadovny pro osobní návštěvu
Obecní úřad HořiněvesHořiněves čp. 73
4.3 Úřední hodiny
Pondělí: 8 -11,30 12,30 - 17 hod.Středa: 8 -11,30 12,30 - 17 hod.
4.4 Telefonní čísla
Pevná linka: +420 495 426 107Mobilní telefon: +420 725 615 401
4.5 Číslo faxu
Obec nemá fax.4.6 Adresa internetové stránky
https://www.horineves.cz4.7 Adresa e-podatelny
ou@horineves.cz4.8 Další elektronické adresy
datová schránka: aadf295. Případné platby lze poukázat
1080847379/08006. IČ
2688017. DIČ
CZ002688018. Dokumenty
8.1 Seznamy hlavních dokumentů
Úřední deska8.2 Rozpočet
Rozpočet obce9. Žádosti o informace
Písemné žádosti o informace lze adresovat na adresu obecního úřaduObec Hořiněves
Hořiněves čp. 73,
503 06 Hořiněves
Úřední hodiny
Pondělí: 8 -11,30 11,30 - 17 hod.
Středa: 8 -11,30 12,30 - 17 hod.
nebo do datové schránky obce: aadf29.
Zákon č. 106/1999 Sb. O svobodném přístupu k informacím - přehled lhůt a termínů
Lhůty
Odkaz na zveřejněnou informaci - § 6 odst. l) - 7 dnůVýzva k upřesnění nesrozumitelné nebo příliš obecné informace - § 14 odst. 5, písm. b) - 7 dnů
Informace o odložení žádosti nevztahující se k působnosti povinného subjektu - § 14 odst.5, písm. c) - 7 dnů
Poskytnutí informace žadateli - § 14 odst. 5, písm. d) - 15 dnů
Prodloužení lhůty pro poskytnutí informace ze závažných důvodů - § 14 odst. 7) - 10 dnů
Rozhodnutí o odvolání - § 16 odst. 3) - 15 dnů
Upřesnění žádosti o informaci žadatele - § 14 odst. 5, písm. a) - 30 dnů
Lhůta pro stížnost žadatele, který nesouhlasí s vyřízením žádosti způsobem uvedeným v § 6; kterému po uplynutí lhůty podle § 14 odst. 5 písm. d) nebo §14 odst. 7 nebyla poskytnuta informace nebo předložena konečná licenční nabídka a nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti; kterému byla informace poskytnuta částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí, nebo který nesouhlasí s výší úhrady sdělené podle § 17 odst. 3 nebo s výší odměny podle § 14a odst. 2, požadovanými v souvislosti s poskytováním informací - § 16a odst. 3 – 30 dnů
Odvolání proti rozhodnutí - § 16 odst. 1) - 15 dnů
Termíny
Poskytování informací dle § 5 odst. 1 způsobem umožňujícím dálkový přístup (§ 5 odst. 2) - od 1.1.2001Poskytování informací z registrů způsobem umožňujícím dálkový přístup (§ 5 odst. 3) - od 1. 1. 2002
Postup při vyřizování žádostí o poskytnutí informace dle zákona č. 106/99 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Kdo může o informaci požádat
o informaci může žádat každá fyzická nebo právnická osoba, přičemž nemusí zdůvodňovat proč o informaci žádáKdo informaci poskytne
kterýkoli státní orgán nebo orgány územní samosprávy (obce)Kdy je podání informace povinným subjektem omezeno
Je-li požadovaná informace v souladu s právními předpisy označena za utajovanou informaci, k níž žadatel nemá oprávněný přístup, povinný subjekt ji neposkytne.Informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje povinný subjekt poskytne jen v souladu s právními předpisy, upravujícími jejich ochranu.
Pokud je požadovaná informace obchodním tajemstvím dle ust. § 17 zák. č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku, resp. dle ust. § 504 zák. č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, povinný subjekt ji neposkytne.
Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem, získané na základě zákonů o daních, poplatcích, penzijním nebo zdravotním pojištění anebo sociálním zabezpečení povinný subjekt podle tohoto zákona neposkytne.
Další omezení práva na informace
Povinný subjekt může omezit poskytnutí informace, pokud:- se vztahuje výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům povinného subjektu,
- jde o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí povinného subjektu, pokud zákon nestanoví jinak; to platí jen do doby, kdy se příprava ukončí rozhodnutím, nebo
- jde o informaci poskytnutou Organizací Severoatlantické smlouvy nebo Evropskou unií, která je v zájmu bezpečnosti státu, veřejné bezpečnosti nebo ochrany práv třetích osob chráněna uvedenými původci označením „NATO UNCLASSIFIED“ nebo „LIMITE“ a v České republice je toto označení respektováno z důvodů plnění povinností vyplývajících pro Českou republiku z jejího členství v Organizaci Severoatlantické smlouvy nebo Evropské unii, pokud původce nedal k poskytnutí souhlas.
- jde o informaci vzniklou bez použití veřejných prostředků, která byla předána osobou, jíž takovouto povinnost zákon neukládá, pokud nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí,
- ji zveřejňuje na základě zvláštního zákona a v předem stanovených pravidelných obdobích až do nejbližšího následujícího období, nebo
- by tím byla porušena ochrana práv třetích osob k předmětu práva autorského.
Povinné subjekty dále neposkytnou informace o
- probíhajícím trestním řízení,
- rozhodovací činnosti soudů, s výjimkou rozsudků,
- plnění úkolů zpravodajských služeb
- přípravě, průběhu a projednávání výsledků kontrol v orgánech Nejvyššího kontrolního úřadu,
- činnosti Ministerstva financí podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nebo podle zákona o provádění mezinárodních sankcí.
- provozovatelů rozhlasového nebo televizního vysílání, kteří toto vysílání provozují na základě zvláštních právních předpisů,
- škol a školských zařízení, které jsou součástí vzdělávací soustavy podle školského zákona a podle zákona o vysokých školách,
- knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby podle knihovního zákona,
- Akademie věd České republiky a dalších veřejných institucí, které jsou příjemci nebo spolupříjemci podpory výzkumu a vývoje z veřejných prostředků podle zákona o podpoře výzkumu a vývoje, nebo
- kulturních institucí hospodařících s veřejnými prostředky, jako jsou muzea, galerie, divadla, orchestry a další umělecké soubory.
Jak se o informaci žádá
Žádost o poskytnutí informace se podává ústně, tj osobní návštěvou na příslušném orgánu nebo dotazem provedeným pomocí telekomunikačního zařízení nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel informaci poskytnutou na ústně podanou žádost za dostačující, je třeba podat žádost písemně.
Co musí písemná žádost obsahovat
- označena (žádost dle informačního zákona; žádost dle z. č. 106/1999 Sb.; žádost dle zákona o svobodném přístupu k informacím, apod.), tj., že se žadatel domáhá poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
- musí v ní být určeno, kterému povinném subjektu je určena,
- musí obsahovat u fyzické osoby: jméno, příjmení, datum narození, adresu trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy trvalého pobytu nebo bydliště a u právnické osoby: název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla, která žádost podává. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.
- je-li žádost učiněna elektronicky, musí být podána prostřednictvím elektronické adresy podatelny povinného subjektu, pokud ji povinný subjekt zřídil. Pokud elektronické adresy podatelny nejsou zveřejněny, postačí podání na jakoukoliv elektronickou adresu povinného subjektu.
- musí z ní být patrno o jakou informaci se žádá.
Jaký bude postup povinného subjektu
Pokud povinný subjekt žádosti, byť i jen zčásti, nevyhoví, vydá ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o odmítnutí části žádosti (dále jen "rozhodnutí o odmítnutí žádosti"), s výjimkou případů, kdy se žádost odloží.Povinný subjekt žádost odloží, pokud:
se požadované informace nevztahují k jeho působnosti a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do 7 dnů ode dne doručení žádosti žadateli,
bránil nedostatek údajů o žadateli postupu vyřízení žádosti o informaci podle tohoto zákona, zejména podle § 14a nebo 15, povinný subjekt vyzval žadatele ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil, avšak žadatel nevyhověl této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení.
Nevydá-li povinný subjekt rozhodnutí o odmítnutí žádosti, nebo pokud povinný subjekt žádost neodloží, poskytne informaci v souladu se žádostí ve lhůtě nejpozději do 15 dnů ode dne přijetí žádosti nebo ode dne jejího doplnění.
Co když povinný subjekt žádosti nevyhoví
pokud povinný subjekt, byť i jen z části, nevyhoví, vydá o tom ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí, které se doručí do vlastních rukou žadateleproti rozhodnutí o odmítnutí žádosti může podat odvolání, a to nejpozději do 15 dnů od jeho doručení.
Komu se odvolání posílá
odvolání se podává u subjektu, který vydal rozhodnutí o odmítnutí žádostiKdo o odvolání rozhodne
o odvolání rozhoduje orgán (příslušný krajský úřad), který je nejblíže nadřízeným povinného subjektu, který rozhodnutí vydal ten, kdo o odvolání rozhoduje, tak musí učinit ve lhůtě do 15 dnů od předložení odvolání tím, kdo rozhodnutí vydal proti rozhodnutí odvolacího orgánu se již nelze odvolat. Lze však podat návrh na přezkoumání takového rozhodnutí u příslušného soudu.10. Příjem žádostí a dalších podání
Žádost o informace se přijímá na obecním úřadě v úředních hodinách. Žádost může být podána ústně, písemně nebo elektronicky.V případě, že je žádost podána ústně, zástupce obecního úřadu, který žádost přijal, ji ústně vyřídí. O takovém vyřízení žádosti se neprovádí písemný záznam.
V případě, že je žádost podána písemně (včetně žádosti podané elektronickou poštou), musí splňovat minimálně tyto náležitosti:
- komu je žádost určena
- jaká konkrétní informace je požadována
- kdo žádost podává
Elektronicky lze žádost podat na adrese https://www.horineves.cz/podatelna
11. Předpisy
11.1 Nejdůležitější předpisy pro jednání a rozhodování
- ústavní zák. č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky
- usnesení č. 2/1993 Sb., jímž se stala Listina základních práv a svobod součástí ústavního pořádku České republiky
- zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
- zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů
- nařízení č. 495/2004 Sb., kterým se provádí zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů
- vyhláška č. 496/2004 Sb., k elektronickým podatelnám
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
- zákon č. 128/2012 Sb., o obcích
- zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech
- zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích
- zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích
- zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánovaní a stavebním úřadu
- zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
- zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník
- zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
- zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
- zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
- zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
- zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
- zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek
11.2 Vydané právní předpisy
https://www.horineves.cz/vyhlasky_a_narizeni_obce_horineves_12. Úhrady za poskytování informací
Obecní úřad Hořiněves je oprávněn požadovat úhradu náladů spojených s vyhledáváním informací, např. za přímou mzdu pracovníka, pořizování kopií a technických nosičů dat a odesílání informací, přičemž vydání informace se může podmínit zaplacením úhrady nebo zálohy.Žadatel může podat na postup při vyřizování žádosti o informaci stížnost, pokud nesouhlasí s výší úhrady sdělené žadateli písemně povinným subjektem před podáním informace nebo nesouhlasí s výší odměny za oprávnění užít informaci na základě licenční smlouvy. Stížnost lze podat písemně nebo ústně, a to u povinného subjektu. O stížnosti rozhoduje nadřízený orgán. V současné době nejsou vydána žádná usnesení nadřízeného orgánu týkajících se těchto stížností.
12.1 Sazebník úhrady za poskytování informací
Obecní úřad Hořiněves podle § 5 odst. 1 písmeno f) zákona o svobodném přístupu k informacím stanovuje ve smyslu § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím a ve smyslu nařízení vlády č. 173/2006 Sb., o zásadách stanovení úhrad a licenčních odměn za poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím s účinností od 1. 11. 2015 tento Sazebník úhrad nákladů za poskytování informací:https://www.horineves.cz/files/deska/sazebnik_uhrad.pdf
13. Licenční smlouvy
13.1 Vzory licenčních smluv
Vzor licenční smlouvy dle § 14 a zákona č. 106/1999Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů13.2 Výhradní licence
V současné době nejsou pro Obec Hořiněves poskytnuty žádné výhradní licence podle § 14a odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.14. Výroční zpráva podle zákona č. 106/1999Sb.
Výroční zpráva 2016 - Zde ke staženíVýroční zpráva 2015 - Zde ke stažení
Opravné prostředky
Způsob odvolání a jeho obsah:- odvolání se podává písemně hnědou doručenkou na adresu obecního úřadu,
- odvolání musí obsahovat popis žádosti o podání informace, které nebylo vyhověno, datum a místo podání, odůvodnění odvolání, podpis a bydliště žadatele.
O odvolání rozhoduje:
- obecní zastupitelstvo - jedná-li se o informace spadající do samostatné působnosti obce
- krajský úřad - jde-li o informaci spadající do přenesené působnosti
O odvolání je nutné rozhodnout do 15 dnů od předložení rozhodujícímu subjektu. Pokud rozhodující subjekt v uvedené lhůtě o odvolání nerozhodl, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým se odvolání zamítá a napadené rozhodnutí potvrdil. Rozhodnutí o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace je přezkoumatelné soudem.
Formuláře
Formuláře, kterými se lze obracet na obec jsou přístupny zde https://www.horineves.cz/formulare Tyto formuláře lze získat také na obecním úřadě v úředních hodinách.Popisy úkonů orgánů veřejné moci - životní situace
Životní situace jsou strukturované popisy řešení úkonů ve vztahu k orgánům veřejné moci. Jednotlivé popisy mají přesně danou strukturu, kterou při zveřejnění zadává a za správnost návodu odpovídá vždy uvedený zveřejňující subjekt. Popisy jsou centrálně spravovány redakcí, která ve spolupráci se zveřejňujícím subjektem provádí zveřejnění životní situace a její následné aktualizace. Každý záznam životní situace obsahuje odkaz na stránku zveřejňujícího subjektu, případně další informace (odkaz na zákony, články, rejstříky, elektronické formuláře). Systém umožňuje zobrazit všechny životní situace, které byly konkrétním subjektem zveřejněny.Návody pro řešení životních situací na https://portal.gov.cz/portal/obcan/ (spravuje Ministerstvo vnitra ČR).
Poskytnuté informace
Informace, které již byly poskytnuty podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.https://www.horineves.cz/uredni_deska/zakon106